;
skip to Main Content

Vraag van de maand 9: waarom spierpijn

De vraag van deze maand gaat over spierpijn.

Vraag: Na een schub heb ik een branderig gevoel in mijn voeten en onderbenen gekregen. Ook kreeg ik spierpijn in mijn bovenbenen. Hier heb ik na 9 maanden nog steeds last van, ook overdag. Ik weet dat dit door verzuring kan komen of overbelasting. Ik ben minder gaan werken en bewegen. Wat kan de oorzaak zijn van mijn klachten? Met name de spierpijn. Wat kan ik hier aan doen?

Vraag 9 Spierpijn

Ik zou graag willen weten hoe het komt dat ik dit gevoel eerst alleen kreeg als ik ging liggen. Maar ook wat de oorzaak is van deze spierpijn (het is duidelijk geen zenuwpijn).

Antwoord van de fysiotherapeut:

Spierpijn wordt veroorzaakt doordat een spier kort of lang hard aan het werk is. Inspanning voor een spier is geen probleem als je voldoende rust neemt om de spier na de inspanning te laten herstellen.
De basisregel is dat je na inspanning/ training maximaal 1 of 2 dagen spierpijn mag voelen, anders is het te zwaar voor je geweest.

Langdurige inspanning van 1 of meerdere spieren kan niet alleen ontstaan doordat je bewust aan het trainen bent. Dit kan ook gebeuren doordat de samenwerking tussen de spieren minder goed geworden is. Dat kan door bijvoorbeeld de gevolgen van een schub.

Op het moment dat (bijvoorbeeld) de bilspieren minder sterk zijn geworden, nemen de hamstrings (spieren in je benen) vaak het werk voor een deel van de bilspieren over. Zij maken dus overuren zonder dat jij dit bewust merkt, totdat je de spierpijn voelt. Ondanks dat je zelf minder bent gaan werken, betekent dit niet dat je lichaam of specifieke delen van je lichaam niet hard aan het werk zijn.

Doordat je minder in beweging bent, kan het ook zijn dat je meer zit. Als je veel zit, worden de hamstrings korter en kunnen deze ook sneller stijf en pijnlijk voelen.

Om de hamstrings minder stijf en pijnlijk te laten voelen, raad ik je aan om rekoefeningen te doen. Als je ‘hamstring rekken’ opzoekt in Google of YouTube, dan krijg je voldoende rekoefeningen.

Wil je precies weten welke spieren bij jou minder of juist méér aan het werk zijn, vraag dat dan aan je fysiotherapeut. Die kan precies het advies geven dat voor jou werkt.

 

Méér vragen en antwoorden lezen over (klachten bij) MS? Klik hier.
Bron: forum MSweb

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top